سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
بیستجان لنجان
 
لطفاجوگیرنشوید

وقتی ببینید در گروهی از همسالان خود و یا در جامعه بخاطر اعتقادات خاص، نوع پوشش و حجاب همرنگ جماعت نیستید چه می‌کنید؟ از عقیده و ایمان خود دفاع می‌کنید؟ و یا جوگیر می‌شوید و سعی می‌کنید همانند آنان و به رنگ و بوی آنان درآیند.

16128249451217621311217118810917224122623148

 

 در یک میهمانی وقتی همه به جای امر صله ارحام و صحبت‌های نیک و دلگرمی دادن به دیگران، غیبت می‌کنند و یا فقط با موبایل هایشان بلوتوث بازی می‌کنند و شما تنها یک گوشه نشسته‌اید و هم صحبتی ندارید چه می‌کنید؟

 درک می‌کنم که گاهی اوقات چقدر سخت است تنها ماندن. شما دو راه بیشتر ندارید یا همرنگ آنان شوید، جوگیر شده مانند آنان لباس بپوشید، رفتار کنید و از هر چیزی که آنان خوششان می‌آید شما هم تأییدشان کنید. و یا راه دوم را انتخاب کنید که شاید سخت باشد اما حلاوت و شیرینی رضایت الهی را بدنبال دارد و اینکه سرسخت پای اعتقادات اسلامی و دینی خود بمانید و نگذارید ارزشهایتان به ضدارزش تبدیل شود. بجای اینکه به رنگ آنان درآیید سعی کنید با حرکت حساب شده، قدم بردارید و آنان را به رنگ خود درآورید. در صورت اول در گروه عوام قرار می‌گیرید و در انتخاب گزینه دوم شما جزء گروه خواص هستید.

 خواص

خواص در هر جامعه افرادی هستند که اهل شناخت و تجزیه و تحلیل بوده و براساس بصیرت نسبت به وقایع اتفاقی موضع‌گیری می‌کنند .

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: خواص کسانی هستند که از روی فکر و فهمیدگی و آگاهی و تصمیم‌گیری کار می‌کنند، می‌فهمند، تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند.

عوام

عوام در هر جامعه اکثریت را تشکیل می‌دهند، توانایی تجزیه و تحلیل مسایل را ندارند پیرو موجند و مرعوب جو. رهبر انقلاب می‌فرمایند: عوام کسانی هستند که وقتی جو به یک سمتی می‌روند اینها هم می‌روند.

 

خواص و عوام در قرآن

قرآن در یک تقسیم‌بندی کلی انسانها را به خواص و عوام که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند اعتقاد و باور، رفتار و اعمال هر کدام ترسیم کننده دنیا و آخرت اینان است. و مسلماً دسته م?منان واقعی و ایمان‌آورندگان همیشه کم هستند و با کلمه اکثر و اقل این دو گروه را معرفی می کند : اکثرهم لا یعقلون /قلیل من عبادی الشکور .

مردم در جوامع مختلف به اعتبار قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بر رفتار و کنش دیگران و میزان تأثیرپذیری متفاوتند. عده‌ای که معمولاً شماره آنها اندک است به دلیل موقعیت ویژه‌ای که دارند بر ارزش‌های مورد قبول و رفتار دیگران که قسمت عمده جامعه را تشکیل می‌دهند تأثیر می‌گذارند. این گروه کمترین، با نام‌های خواص، برگزیدگان، نخبگان شناخته می‌شوند و از گروه بیشترین با عناوینی چون عوام، توده، عموم مردم یاد می‌شود.

 

خواص قرآن

حواریین

حواریین یاران حضرت عیسی فقط 12 نفر بودند. آن‌گاه که حضرت عیسی در بنی‌اسرائیل به نبوت مبعوث شد با نشان دادن معجزات، حجت را بر آنها تمام کرد. اما احساس کرد غالب آنها بر کفر خویش اصرار دارند از این‌رو اعلام کرد چه کسی مرا یاری می‌دهد .حواریون کسانی بودند که اعلام اطاعت و تبعیت کردند.

فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسَى مِنْهُمُ الْکُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللّهِ آمَنَّا بِاللّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ

چون عیسى از آنان احساس کفر کرد گفت ‏یاران من در راه خدا چه کسانند حواریون گفتند ما یاران [دین] خداییم به خدا ایمان آورده‏ایم و گواه باش که ما تسلیم [او] هستیم (العمران/52)

ساحران مومن

وقتی حضرت موسی در میدان اصلی شهر برای اعلام حقانیت خود عصایش را بر زمین انداخت و همه سحر و جادوی ساحران را بلعید. تنها ساحران به خدا ایمان آوردند آنان گروه اندکی بودند که به دستور فرعون مثله و سپس کشته شدند.

فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى

ساحران به سجده درافتادند گفتند به پروردگار موسى و هارون ایمان آوردیم(طه/70)

 

اولی الالباب

عالمان، عاقلان که در قرآن با اولوالباب، اولی‌الابصار، اولی‌النهی از آنان یاد شده و نیز جز خواص هستند از دیدگاه قرآن خواص اهل حقند که نگاهشان از ظواهر مادی فراتر رفته حقایق را می‌بینند و در عواقب امور دقت می‌کنند و به حقایق جهان هستی معترفند، اینان به درجات والای انسانی و بندگی نایل شده و در پیشگاه خداوند از منزلت والایی برخوردارند.

الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان (18/زمر)

عباد الرحمن

گروه خواص دیگری که در قرآن از آنان یاد می‌کنند عبادالرحمن هستند که در سوره فرقان هفت خصلت زیبا بر آنان را در ارتباط با خود، خدا و دیگران بیان می‌کند، صدیقان، شهدا، متقین، انبیاء و اولیای الهی نیز دیگر خواصی هستند که در قرآن با نام نیک از آنان یاد می‌شود.

ویژگی‌های خواص

 

1ـ بیشتر از دیگران می‌فهمند

پیامبران به طور خاص و اصلاح گران به طور عام، دارای پیام‌های ژرف و عمیق هستند که عامه مردم از درک ژرفای آن عاجزند. با این‌که همواره سعی می‌شود به فراخور حال و مناسب شأن آنان سخن گفته شود. با وجود این بسیاری از پیام‌های پیامبران و مصلحان، از سطح فهم عوام فراتر یا فهمشان برای آنان مشکل است.

وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ

و این مثلها را براى مردم مى‏زنیم و[لى] جز دانشوران آنها را درنیابند(عنکبوت /43)

 

2ـ از حق دفاع می‌کنند

خواص هیچگاه بی‌طرف نبوده و نیستند. همیشه از حق دفاع می‌کنند و از باطل گریزان هستند. از دیدگاه قرآن، بی‌تفاوتان و معصیت‌کاران هر دو به بیراهه می‌روند. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: از ویژگی‌های خواص وارد نشدن به باطل و خارج نشدن از مدار حق است.

 

3ـ استقامت دارند

خواص حامی حق و حلال و ترک حرام خدا هستند و تمام مشکلات را در این راه به جان می‌خرند و با آغوش باز به استقبال پیامدهای دفاع از حق می‌روند قرآن کریم اینان را ربیون می‌نامد.

ربیون کسانی هستند که ارتباط محکم و ناگسستی با پروردگار دارند. خواص سر تسلیم در برابر ناحقی و دشمن فرود نمی‌آورند و بر موضع خویش ثابت قدم و استوارند.

 

وَکَأَیِّن مِّن نَّبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَکَانُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ

چه بسیار پیامبرانى که همراه او توده‏هاى انبوه کارزار کردند و در برابر آنچه در راه خدا بدیشان رسید سستى نورزیدند و ناتوان نشدند و تسلیم [دشمن] نگردیدند و خداوند شکیبایان را دوست دارد(ال عمران /146)

 

4ـ ایمان راستین دارند

از دیدگاه قرآن کریم، ایمان‌های موسمی و مقطعی بی‌ارزش است. ایمانی ارزشمند است که برخاسته از صمیم جان بوده و ریشه در وجود او داشته باشد. خواص اهل حق، ایمان در وجودشان رسوخ کرده و باورها و اعتقادات آنان عمیق است.

إِنَّمَا الْمُ?ْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ

در حقیقت م?منان کسانى‏اند که به خدا و پیامبر او گرویده و [دیگر] شک نیاورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد کرده‏اند اینانند که راستکردارند (15/حجرات )

 

برکات گروه ممتاز و خواص جامعه

 

1ـ سعادت دنیا و آخرت

اوْلَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ

ایشان اهل بهشتند که به پاداش آنچه انجام مى‏دادند جاودانه در آن مى ‏مانند(احقاف/14)

 

2ـ همراهی و یاری خدا در همه حالات و زمانها و مکانها.

3ـ غم و ناراحتی و ترسی ندارند.

إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ

محققا کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏سپس ایستادگى کردند بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد(احقاف/13)

 

4ـ خداوند سختی‌هایشان را تبدیل به آسانی می‌کند.

منبع:عمارنامه


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 91/10/9:: 2:5 عصر     |     () نظر
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ